Kleding
Interactieve praatplaat
Klik op de linkjes voor allerlei informatieve filmpjes, liedjes bij het thema kleding. Scrol over de plaat om de linkjes aan te klikken
Interactieve Liedlijst
Scrol over de afbeelding om de linkjes te zien en klik op de pijltjes om een liedje te zien en te horen.
Spellenpakket kleding
Vijf vrolijke, educatieve spellen voor kleuters bij het thema ‘Kleding’. Met doelen voor groep 1 en groep 2 om te observeren. Door het spelen van de spellen oefenen de kinderen o.a. tellen en getalbegrip, auditieve klanken, visuele waarneming, kleuren, woordbeeld, letters, sorteren en beginklanken. De spellen kunnen ook gebruikt worden in taal-en rekenhoek.
Tijdens het eerste spel ‘Knopen tellen’ vergelijken de kinderen het aantal knopen op blouses. Ze moeten tellen en bekijken op welke blouse meer of juist minder knopen op zitten.
Het tweede spel is een shopspel. Aan de hand van een boodschappenlijstje met afbeeldingen gaan de kinderen shoppen. Wie heeft het eerst alle kledingstukken in zijn winkelwagen?
Het volgende spel is ‘Jassenjacht’. Door het spelen van dit spel, vinken de kinderen letters af van het woord ‘jas’. Wie is als eerste klaar?
Bij spel vier ‘KledingSpinner’ gaat het om het om de beginklank. Echt een spel voor slimme kleuters. Wie heeft als eerste alle kledingstukken bedekt met fiches?.
Het laatste spel is een ‘Sokkenmemory’. Het kan gespeeld worden met een duoversie of een trioversie.
Weer een enorm leuk en leerzaam spellenpakket met doelen om de kleuters te observeren. Te gebruiken in de hoeken, als activiteit tijdens de werkles of als gezelschapsspelen gewoon fijn thuis.
Het tweede spel is een shopspel. Aan de hand van een boodschappenlijstje met afbeeldingen gaan de kinderen shoppen. Wie heeft het eerst alle kledingstukken in zijn winkelwagen?
Het volgende spel is ‘Jassenjacht’. Door het spelen van dit spel, vinken de kinderen letters af van het woord ‘jas’. Wie is als eerste klaar?
Bij spel vier ‘KledingSpinner’ gaat het om het om de beginklank. Echt een spel voor slimme kleuters. Wie heeft als eerste alle kledingstukken bedekt met fiches?.
Het laatste spel is een ‘Sokkenmemory’. Het kan gespeeld worden met een duoversie of een trioversie.
Weer een enorm leuk en leerzaam spellenpakket met doelen om de kleuters te observeren. Te gebruiken in de hoeken, als activiteit tijdens de werkles of als gezelschapsspelen gewoon fijn thuis.
Klik hier om het pakket aan te schaffen.
Speeltafel
Hoe zijn moeders en vaders iedere dag in de weer om kinderen aan te kleden. Daarom is het erg leuk om een speeltafel te maken waar poppen gewassen en aangekleed kunnen worden.
Zet een badje op de tafel en één of meer aankleedkussens. Laat de kinderen poppen en poppenkleding mee naar school nemen. Zorg voor handdoeken, washandjes, kleine pampertjes, een borstel en een zeepflesje. Het badderen en aankleden kan beginnen.
Buitenspel stoffenmarkt
Je kunt buiten een stoffenmarkt organiseren met en voor de kinderen. Laat ze van thuis lapjes, een boodschappentas en een portemonnee meenemen. Vul de portemonnee op school met nep geld. Eerst krijgen de kinderen in de klas een boodschappenbriefje dat ze invullen.
Op het briefje kleuren ze het kledingstuk wat ze willen maken. Ook tekenen of schrijven ze hoeveel knopen ze hiervoor nodig hebben en welke kleur garen ze moeten kopen. Hoe lang de lap moet zijn, meten ze met een meetstrook (die je hier kunt kopen) op samen met de marktkoopman.
Zet wat tafels buiten en misschien heb je wel een echt kraampje in de klas. De kinderen leggen alle stofjes op de tafels en hangen ze op aan de lijn die je er boven spant. Daarna verdeel je de kinderen in twee groepen. Bij ons ging de ene groep 's morgens verkopen en de andere groep was klant. 's Middags ruilden de groepen van activiteit.
Zet wat tafels buiten en misschien heb je wel een echt kraampje in de klas. De kinderen leggen alle stofjes op de tafels en hangen ze op aan de lijn die je er boven spant. Daarna verdeel je de kinderen in twee groepen. Bij ons ging de ene groep 's morgens verkopen en de andere groep was klant. 's Middags ruilden de groepen van activiteit.
Als gemeten is hoe lang het kledingstuk moet zijn, gaan ze op de markt op zoek naar het lapje dat ze hebben getekend op hun boodschappenlijst.
Ze zoeken iets wat er op lijkt en meten of de lap groot genoeg is. Dan rekenen ze af en wordt de lap ingepakt.
Ze gaan ook op zoek naar knopen en garen van hun boodschappenlijst. Het is geweldig om te zien hoe betrokken de kinderen met allerlei rekenactiviteiten bezig zijn. Meten, rekenen met geld, knopen tellen en de goede kleur zoeken. Sommige kinderen wilden op onze markt direct beginnen met naaien :)
Kleermakerij / Naaiatelier
Het is erg leuk om een naaihoek in je klas te maken. Heerlijk zo creatief als de kleuters in deze hoek spelen.
Er worden knopen op lappen stof genaaid, lapjes aan elkaar genaaid en broeken en blouses geknipt. Er wordt geborduurd en ze kunnen er vingerhaken. Het is echt geweldig!
Leg een naaidoos in de hoek met garen, wol, een stofschaar, een vingerhoed, een centimeter, borduurkarton, naalden en spelden en patroonbladen. Vraag de (groot)ouders om lapjes die ze over hebben.
Eerst hebben we besproken en voorgedaan wat er allemaal mogelijk is in deze hoek. De kinderen mochten helemaal zelf beslissen wat ze gingen doen. Ze hebben zelf ook nog veel leuke naaiactiviteiten bedacht.
Handwas kleding
Nadat we in onze kleding alle waslabels hebben bekeken leren we de kinderen wat alle symbolen daarop betekenen. Daarna is het tijd om ze handwas te laten doen. De kinderen doen een schort om. Geef ze een afwasteiltje met handwarm water. De kinderen mogen een paar druppels wasverzachter in de dop gieten en de dop weer leeggieten in hun teiltje. Gebruik voor de was dunne blouses of sjaaltjes. Deze zijn weer snel droog.
Vertel de kinderen dat de was thuis gecentrifugeerd wordt. Om dit uit te leggen, kun je een slacentrifuge gebruiken. Leer de kinderen dat ze de was na het uitspoelen uitknijpen. Leg daarna één schoon natte blouse in de slacentrifuge en draai hem rond. Laat de kinderen zien hoeveel water en in de slacentrifuge zit en hoe droog de blouse is geworden. Herhaal dit een aantal malen met dezelfde blouse en laat zo zien dat er steeds nog wat water uit de was komt als je rond blijft draaien. Daarna zie je dat de kinderen tijdens het spelen al het water uit hun was willen draaien.
Woordkaarten
Schrijfpatronen
Rijmrun, bewegend leren
Heerlijk buiten en binnen rijmen en rennen! Een prachtig rijmpakket voor bewegend leren bij het thema 'kleding'. Je kunt het pakket meerdere keren gebruiken door de enorme hoeveelheid rijmwoorden.
Het pakket bevat 10 rijmkaarten met heel veel rijmwoorden. De kinderen genieten enorm van dit spel en zijn super fanatiek.
Rekenen
Splitskaarten
Op elk van deze vrolijke splitskaarten moeten in totaal 10 knopen zichtbaar zijn. Zijn er links zeven , dan mogen de kinderen er rechts drie neerleggen.
Je kunt het omschrijven als aanvullen tot tien. Voor degenen die geen knopen in de klas hebben, zit er een vel knopen bij die uitgeprint en uitgeknipt kunnen worden.
Waslabels bekijken
Het is erg leuk om met de kinderen de waslabels in hun kleding te bekijken. Eerst bekeken we het filmpje op de interactieve praatplaat over waslabels en daarna bekeken we de labels in onze kleding.
De kinderen leren welke kleding in de wasmachine kan en welke niet. Hoe warm het gewassen moet worden, of het in de droger mag en hoe warm het gestreken kan worden.
Bouwkaarten
Tien voorbeelden bij het thema kleding om figuren met blokken te leggen. De kaarten kunnen worden gebruikt in de bouwhoek of bij het bouwen met kleine blokjes. De kledingstukken kunnen versierd worden met het bijgevoegde vel met accessoires of eigen versiersels. Zo kan er ook aan de tafels onder de werkles gebouwd worden. Voorzien van kleuterdoelen die ook bij observeren gebruikt kunnen worden.
Kleding & Natuur
Dit is een opdracht voor buiten waar de kinderen heel erg blij en enthousiast van worden.
Download de onderstaande kinderen en print de vellen uit op stevig A4 formaat. De jurk en de trui worden uitgeknipt en weggegooid. Ga met de kinderen naar buiten en laat ze allerlei natuurmotieven voor hun kledingstukken zoeken.
Hiervoor houden ze het papier voor bomen, gras, bloemen, stenen enz.
De kinderen kijken met andere ogen naar details in de natuur en leren wat leuke designs zijn voor kledingstoffen.
Digibord, computer en tablet
Knutselen
Stof ontwerpen
Nadat je wat verteld hebt over stof ontwerpen en drukken, kunnen de kinderen hun eigen lap stof ontwerpen. Leg uit wat een patroon van afbeeldingen is en laat voorbeelden zien.
Onze kinderen maakten leuke stofjes met panterprint, bloemen, hartjes, strepen en kinderen. Eerst worden er patronen met Wasco op een witte lap getekend. Als de stof getekend is, kunnen ze met Ecoline en kwast de stof verder inkleuren. De wasco blijft ook zichtbaar als je er met Ecoline overheen gaat. Als je Ecoline met evenveel water aanvult, komt de print nog beter uit. Hieronder kun je lezen wat we met deze zelfgemaakte stofjes hebben gedaan.
Blouse vouwen
Geef de kinderen een groot gekleurd papier (50x70) om een blouse te vouwen. Doe het stapje voor stapje voor en laat de kinderen ieder stapje nadoen.
Blouse van zelf ontworpen stof
Hierboven kun je zien hoe de kinderen hun eigen stof ontwerpen en ook hoe ze van papier een blouse vouwen. Het is erg leuk om de lap stof die ze ontworpen hebben op de gevouwen blouse te plakken. Zo hebben alle kinderen hun eigen blouse.
Als de stof op het papier is geplakt met een Prittstift, kunnen de kinderen nog knoopjes op de blouse plakken of naaien.
Stapels kleding in reeksen in de kledingkast
In deze kledingkast ligt de kleding netjes opgevouwen. Je kunt deze opdracht aanpassen aan het niveau van je groep. Download de kast en print hem dubbelzijdig uit op stevig A3-papier.
De kinderen knippen de kast uit en vouwen de deuren dicht. Onze kinderen moesten op de bovenste plank een reeks kleding van twee kledingstukken maken, op de tweede plank een reeks van drie kledingstukken en op de onderste plank een reeks van vier kledingstukken.
Leg wat repen papier in verschillende kleuren op tafel, zo hoeven de kinderen er alleen maar reepjes afknippen. en deze in de kast te plakken.
Gespiegelde wanten
Met de download hieronder (verschijnt deze week) kunnen de kinderen gespiegelde wanten maken. Print de wanten uit op een gekleurd papier. De kinderen vouwen het blad precies op de stippellijn al een boek. Daarna gaan ze één want decoreren met verf. Je kunt hiervoor kwasten, kurken, stokjes e.d. voor gebruiken.
Daarna wordt het blad opnieuw op de stippellijn dicht gevouwen en wrijven de kinderen over het dichte vel. Zo komt de verf gespiegeld ook op de andere want.
Als alles droog is worden de wanten uitgeknipt en op een gekleurd papier geplakt. De wanten worden verbonden met een stukje touw.
Wasmachine knutselen met kleuters
De kinderen verven een doos wit. Ze knippen het bedieningspaneel en de deur uit onderstaand knipvel. Deze onderdelen worden op de droge doos geplakt. Vervolgens wordt de deur uitgeprikt. Aan de linkerkant mag een stukje niet geprikt worden, zodat de deur vast blijft zitten en open en dicht kan.
Dan worden er stukjes stof geknipt van lappen en deze worden in de wasmachine gestopt. De was is nu klaar om gedraaid te worden 🙂
Waslijn collage voor kleuters
De kinderen schilderen op een groot papier een mooie tuin. Van twee stroken papier worden waslijnpalen gemaakt. Een stevig touw wordt aan de achterzijde van het papier met stevig tape vastgezet. De kinderen knippen met of zonder sjablonen kleding, handdoeken, sokken, vaatdoekjes uit lappen en bevestigen deze met miniknijpertjes aan de waslijn.
Spiegel
Van karton kun je deze mooie handspiegel maken. Bij het passen van kleding kijk je vaak in de spiegel. Wij maakten hem voor moederdag. Maak zelf een kartonnen mal met de download die je hieronder kunt vinden. Trek hem om op karton en laat de kinderen de spiegel uitknippen.
Ook krijgen de kinderen een kroontje op goud papier. Dit kroontje prikken ze uit. Je kunt het patroon hieronder downloaden. De spiegels worden in één kleur geverfd, zodat de diamantjes die ze er omheen plakken, mooi zichtbaar zijn. Als de spiegel droog is worden het kroontje en de spiegel op het karton geplakt. Aan de achterzijde van de spiegel hebben wij een ijsstokje geplakt voor de stevigheid, half op het handvat, half op het rechthoekige deel. Als de diamantjes zijn opgeplakt, wordt het geheel voorzien van een gedichtje met een krullint. Het gedicht kun je hier downloaden.