China

Algemeen bij dit thema

  1. China is een prachtig land. De cultuur is zo anders, dat het leuk is om met kleuters over dit land te werken. Als christelijke leerkracht zul je wel in gesprek moeten gaan met de kinderen. In China is erg veel bijgeloof, er staan veel beelden en veel mensen (gelukkig niet allen) zijn bang voor boze geesten. Een geweldig aanknopingspunt om met de kinderen te bespreken hoe we dat vanuit Bijbels oogpunt zien en hoe God bescherming biedt! Onze ervaring is dat er fijne gesprekken met de kinderen ontstaan.

  2. Het is belangrijk dat je als leerkracht eerst de filmpjes van de interactieve praatplaat en de legende van Nian zelf bekijkt.

  3. De Chinese konische hoed wordt voornamelijk in de Zuidelijke provincies gedragen en meestal alleen door mensen die veel buiten werken. Wij hebben hem daar veel gezien en konden hem overal kopen. In de Noordelijke provincies wordt de hoed niet gedragen.

  4. In veel steden in China hebben de mensen gewone, hedendaagse kleding aan. In de zuidelijke provincies (bijv. Yunnan en Guangxi) zijn in de bergen nog veel groepen met kleurrijke kleding te vinden. Deze kleding (gekocht in China) hebben wij ook gebruikt in onze themahoek.

Interactieve praatplaat

Een praatplaat om met kleuters in gesprek te gaan over China. Scrol met de muis over de plaat en klik op de linkjes om allerlei informatieve kennis op te doen.
© Deze plaat mag niet op andere websites worden getoond.

Interactieve liedlijst

Liedjes bij thema China, veelal met muziek en beeld om tijdens het leren op het digibord te laten zien. Scrol over de afbeelding om de linkjes te zien en klik op de sterretjes om een liedje te zien en te horen. De linkjes met een c bevatten Chinese liedjes door kinderen in China gezongen. Kleuters kunnen hier geboeid naar kijken en luisteren, maar ze zijn te moeilijk om aan te leren.

Spellenpakket ‘China’

Bij het thema China is een prachtig spellenpakket verschenen. Het bevat vijf prachtige spellen over het thema ‘China’. Er zijn veel taal- en rekendoelen in verwerkt. De doelen komen uit de observatiemethode ‘Leerlijnen Jonge Kind’. Je kunt spellen als werkje inzetten of in reken- en taalhoek gebruiken.

Speel de drakenbootrace, zoek de pandaberen, zorg dat je de langste lampion hebt, zet de Chinezen van kort naar lang en krijg als eerste alle letters om het woord ‘China’ te maken.

Woordkaarten

Woordkaart met minderheidsgroepen uit China

China kent 56 verschillende bevolkingsgroepen. De grootste bevolkingsgroep zijn de Han Chinezen. Iedere bevolkingsgroep heeft zijn eigen kleding, traditie en gewoonten. Op onderstaande woordkaarten zie je enkele van deze bevolkingsgroepen.

Rekenen voor kleuters

Schrijfpatronen

Chinese muur van blokken

Heel bekend is de Chinese muur. Laat de kinderen wat afbeeldingen of een filmpje zien en laat de muur nabouwen met blokken.

Rollenspel

Maak van de huishoek een Zuid Chinese woning. Leg daar een houten kist met wat Chinese kleding in. Ook Chinese hoeden en pantoffels zijn erg leuk om in de hoek te gebruiken (zie ook bij punt 3 en 4 van de algemene opmerkingen bovenaan de pagina over hoed en kleding). Hang een aantal lampionnen op en ook een bamboe vliegengordijn. Andere materialen die in de hoek passen zijn: parasol, waaiers, fruit, theeservies met thee, rijstkommetjes, rijst, stokjes, plastic fruit en groenten, een wok,  huisdieren (knuffels), Chinese krantjes enz, enz.

Na een paar weken kun je een nieuwe spelimpuls aanbrengen door rijst en gedroogde banaan toe te voegen aan de hoek. De kinderen slaan druk aan het wokken en maken allerlei Chinese gerechten. Ook erg leuk om met stokjes wat uit de wok te pakken.

Thematafel Pandaverzorger

Leg op een tafel wat kunstgras, takjes, boomschijfjes, en groen bamboegras. Met wat kleine pandaberen, een poppetje en een auto om de dieren te vervoeren, zijn de kinderen uren aan het spelen. Het is ook leerzaam om op de tafel een aantal fotoboeken over panda’s neer te zetten.

Chinese karakters

Leuke Chinese mat met voorbedrukte karakters. De kinderen kunnen met een kwast met water de karakter inkleuren. Ze worden den zwart. Als de mat weer opdroogt, verdwijnt het zwart en zijn de karakters steeds weer opnieuw in te kleuren.

Verhaal

Over de oorsprong van het Chinese nieuwjaar, het verhaal van Nian

Wil je echt begrijpen waarom het Chinese nieuwjaar wordt gevierd met rotjes, veel rood papier, lampionnen, en harde muziek, dan is onderstaand prentenboek een must! De legende van Nian.
Klik op de afbeelding om naar het verhaal en de platen te gaan.

Knutselen

Lampionnen maken bij thema China

Beplak glazen potjes met stukjes vliegerpapier. Daarna tekenen de kinderen een karakter op het potjes en maken er gele slingers onder.

Chinese vlag maken met kleuters

De sterren van de vlag worden ingekleurd met gele wasco. Daarna wordt de vlag met ecoline rood geverfd. De kinderen stempelen ook het woord China op de vlag. Je kunt de vlag hieronder downloaden.

Vuurwerk tijdens het Chinese nieuwjaar, thema China

De kleuters tekenen het vuurwerk met gekleurd wasco in de lucht op het papier. Vervolgens wordt het papier ingesmeerd met blauwe ecoline.

Chinese waaiers kleuren en vouwen

De kinderen tekenen met wasco figuren op een papier en verven het blad daarna met ecoline. Als het papier droog is worden de waaier gevouwen. Onderaan wordt een kantje geknoopt.

Panda’s verven met een vork

Met een vork verven de kinderen deze panda’s. De ogen, oren en snuit worden later van papier geknipt en erop geplakt.

Chinese rijstkommetjes kleien en verven

De kinderen vormen vanuit één bal klei een kommetje. Als de kommetjes droog zijn, kunnen ze geverfd worden. Het is erg leuk om daarna ook wat rijst in de schaaltjes te doen.

Pagode knippen en plakken

Laat de kinderen wat foto’s zien van Chinese pagodes. Daarna knippen en plakken ze er één van papier.

Panda’s tekenen en bamboe stempelen

De kinderen tekenen aan de hand van een stap voor stap voorbeeld (download hier), een panda met wasco. Ze knippen deze panda uit. Op een gekleurd papier stempelen ze bamboe. De stempels worden gemaakt door stukjes steel en blaadjes uit rubber te knippen en deze op een blokje hout te plakken. De stempels worden ingesmeerd met een kwastje met ecoline en het stempelfeest kan beginnen.

Chinese poppetjes knutselen met stofpapier, knoopjes en kant

De basis is een kartonnen pop die je kunt bestellen bij de schoolgroothandel.

Chinees schilderij met kersenbloesem

De kinderen tekenen een vaas van Chinees aardewerk, decoreren hem met blauwe stift en knippen de vaas uit. Op de tafel lagen een paar afbeeldingen van een Chinese vaas. De kinderen blazen druppels zwarte ecoline tot takjes en maken bloesem van plakfiguren of ponsjes. Boven- en onder aan het schilderij worden latjes geplakt. Aan dit schilderij kun je drie werklessen werken met de kinderen.

Chinese zegelstempels maken met kleuters

Chinese zegelstempels zijn handgemaakt en worden met rode inkt gestempeld. Het is een symbool van een van authoriteit en kracht. Een zegelstempel is meestal vierkant. De kinderen maken de stempels door stukjes rubber uit te knippen en deze op een vierkant blokje hout te plakken. Als de stempels opgedroogd zijn, begint de stempelpret. Je kunt een stempelkussen gebruiken of het stempel met een kwast met rode ecoline insmeren. Daarna kunnen de kinderen ook elkaars stempel proberen.

Zuid Chinese rijsthoeden knutselen

Chinese tangram maken met kleuters, zwaan en poes

Bouwkaarten

Kaarten om na te bouwen in de bouwhoek.

Gymlessen

Inleiding: Chinese muur tikkertje: Het spel begint met 1 tikker. Als de tikker een ander kind tikt, moet deze de hand van de tikker beet pakken. Ze mogen nu samen tikken. Elk kind dat nu aan de buitenkant loopt mag tikken. De binnenste schakels mogen elkaar niet loslaten. Het spel is afgelopen als iedereen getikt is. Als je getikt wordt moet je de hand vast pakken van degene die je getikt heeft. Je mag niet onder of door de “Chinese muur” heen lopen en op het hoofd tikken telt niet.

Kern 1: Chinese muur oefening: Verdeel de klas in een aantal groepen. Zet iedere groep in een rij aan de korte kant van de bank. Aan de beiden randen van de bank worden blokken neergezet (zie afbeelding). De kinderen lopen daarna om de beurt over deze Chinese muur. De kantelen mogen niet omvallen. De moeilijkheid kan opgevoerd worden door de blokken van weerszijde dichter bij elkaar te zetten.

Kern 2: Drakenbootsrace: Alle banken staan met de korte kant tegen dezelfde muur met voldoende tussenruimte. De banken zijn de drakenboren. Van ieder groepje gaat één kind op de bank van zijn groepje zitten en houdt zich goed vast. Na het startsein van de leerkracht moeten de groepjes hun eigen drakenboot met passagier zo snel mogelijk naar de overkant dragen. Wie het eerst aan de overkant is, met de passagier nog in de boot, heeft gewonnen.

Afsluiting: Beweging in het park: Eén kind komt voor de groep staan. De rest van de groep staat in enkele rijen van ongeveer 4 kinderen, Zij staan met hun gezicht naar het kind voor de groep. Het kind gaat langzaam allerlei bewegingen maken met armen en/ of benen. Alle kinderen proberen allemaal tegelijk al deze bewegingen na te doen.

Gymles thema China voor kleuters 2

Inleiding: Chinese vaste muur: Zet met behulp van vier pylonen een rechthoek uit met een doorsnede van 3 meter, midden in de zaal van muur tot muur. Dit is de Chinese muur. Kies één tikker, deze gaat in het  vak (op de muur) staan. Als een kind wordt getikt gaat deze aan de zijkant op de muur met zijn hand tegen de wand van de zaal staan. De volgende die wordt getikt, pakt de hand van het eerste kind en zo vormt zich een rij van kinderen op de muur. De kinderen in de rij staan met hun benen wijdt. De andere, nog niet getikte, kinderen mogen door de poortjes van de muur heen kruipen. Het buitenste kind van de muur mag meehelpen met tikken.

Kern 1: Olifant rijden: De kinderen maken tweetallen van ongeveer even zware kinderen. Het ene kind gaat op handen en knieën zitten en is de olifant. Het andere kind klimt op de rug en mag een ritje naar de overkant maken. Daarna ruilen de kinderen om.

Kern 2: Pagode estafette: Verdeel de kinderen in een aantal groepen. Laat ze bij de muur in rijen naast elkaar staan met voldoende tussenruimte, achter een pylon. Hun gezicht is naar de muur aan de overkant gericht. Hier ligt voor iedere groep een hoepel. Bij de pylon liggen 10 blokken. Na een startsein nemen alle voorste kinderen een blok, rennen z.s.m. naar de hoepel en zetten hun blok rechtop in de hoepel. Ze rennen terug, geven het kind dat nu vooraan staat een nieuw blok en gaan zelf achteraan in de rij staan. Het kind dat het blok kreeg, rent nu z.s.m. naar de hoepel en zet zijn blok dwars op het blok dat al in de hoepel staat. Zo herhaalt het spel zich. De blokken worden steeds recht en dwars op elkaar gestapeld en vormen zo een pagode. De groep die het eerst zijn pagode af heeft, is winnaar. Valt de pagode om, dan moet de groep van voren af aan beginnen.

Afsluiting: Chinese hurkzit: Vorm een kring met de kinderen. Iedereen gaat in de Chinese hurkzit (zie afbeelding) zitten. Ieder kind dat het niet meer vol kan houden of omrolt, is af. Het kind dat het langste in de Chinese hurkzit kan blijven zitten, is winnaar. Let op; de voeten staan plat op de grond.

Digibord, computer en tablet 

De volgorde van getallen oefenen op computer of digibord, stel zelf de moeilijkheidsgraad in.

Maak een Chinese stad of de Chinese muur op digibord of computer (kan fullscreen)

Kleurplaten