Boerderij

Interactieve praatplaat

Klik op de linkjes voor allerlei informatieve filmpjes, liedjes en spelletjes rond de boerderij. Scrol over de plaat om de linkjes aan te klikken.
Het is niet toegestaan deze plaat op andere websites of Yurls te plaatsen.

Interactieve liedlijst

Scrol over de afbeelding om de linkjes te zien en klik op de pijltjes om een liedje te zien en te horen.

Spellenpakket ‘Boerderij’

Dieren zoeken, lotto leggen, alles van de boerderij,
lammetjes krijgen, woorden klappen, wie gaat winnen, ik of jij?

Vijf prachtige educatieve spellen, voor jongste en oudste kleuters bij het thema ‘Boerderij’. Met doelen uit de ‘Leerlijnen Jonge Kind’. Door het spelen van de spellen oefenen de kids o.a. geheugen, overeenkomsten, meer en minder, letterherkenning, woordbeeld, lettergrepen en tellen. De spellen kunnen ook gebruikt worden in taal-en rekenhoek.

Een pakket met schitterende educatieve spellen om spelenderwijs te werken aan taal- en rekendoelen.
Het eerste spel is een dierenlotto. De kinderen verzamelen de kaartjes van hun spelbord, maar moeten daarbij wel goed opletten dat ze de goede koe en de goede geit en de andere juiste dieren gebruiken.
Bij het tweede spel zijn we in de schaapskooi waar lammetjes geboren zijn. De kinderen komen tijdens het spel op letters. Deze letters mogen ze doorkrassen op hun kraskaart. Wie heeft aan het eind de meeste woordjes ‘lam’ door kunnen krassen?
Bij het volgende spel is rekenspel. Zoek steeds een kaartje met één dier minder en zoek daarna de kaartjes met één dier meer. De spel kan ook gespeeld worden met de getalkaarten.
Spel vier is een memory. Er moeten echter niet twee dezelfde kaartjes worden gezocht, maar drie kaartjes met hetzelfde dier in een verschillende houding.
Bij het laatste spel ‘Hooiwagen’ is het aantal lettergrepen van het woord dat bij de afbeelding hoort belangrijk. De kinderen proberen als eerste acht hooibalen in hun hooiwagen te krijgen.

Weer een origineel, educatief spellenpakket voor kleuters met doelen uit het observatiesysteem ‘Leerlijnen Jonge Kind’. Te gebruiken in de rekenhoek, leeshoeken, als activiteit tijdens de werkles en zelfs als gezelschapsspel op een feestje met thema ‘Boerderij’.

Woordkaarten

Vloermat boerderij

Fijn de paarden in de wei, het land hooien, de akker ploegen en koeien op stal zetten op deze leerzame boerderij speelmat. Playmobil past wat afmeting betreft precies op deze mat. Maar laat je fantasie gaan.

Op de mat zijn wegen, akkers, weilanden,hooiland en een stal te vinden. Zet allerlei dieren in het land en laat je tractors lekker rijden.

De afmeting van de mat is 180 cm bij 140 cm. De mat is gemaakt van vinyl en is dus makkelijk schoon te houden met een natte doek. Ook is hij makkelijk op te rollen als je de mat even niet op de vloer wilt hebben.

Klik hier om de speelmat boerderij te bestellen.

Bouwkaarten

Varken, koe, paard of konijn, ze kunnen ook van blokken zijn!

Tien voorbeelden om boerderijdieren met blokken te maken voor kleuters. De kaarten kunnen worden na gelegd in de bouwhoek of met kleine blokjes. Er is ook een vel ogen bijgevoegd om uit te knippen en neer te leggen op het bouwsel. Er kan ook aan de tafels onder de werkles gebouwd worden. Met doelen uit de ‘Leerlijnen Jonge Kind’.

Klik hier om naar de bouwkaarten te gaan.

Bee-Bot mat

Een vrolijke grote Bee-Bot mat te gebruiken bij het thema ‘lente’ of bij het thema ‘de boerderij’. De mat is 93 cm bij 93 cm en heeft vakken van 15 bij 15 cm. De mat is gemaakt van 500 gram vinyl en is eenvoudig op te rollen tot een klein rolletje.

In deze mat zitten enorm veel educatieve aspecten die passen bij allerlei leerdoelen bij de kleuters. Er zijn op de mat verschillende routes.
De blauwe route oefent de logische volgorde.
De paarse route oefent tellen en getalbegrip.
De roze route oefent voorzetsels.
De groene route oefent tellen en getalbegrip.
De groene en paarse route kun je combineren. Zoek evenveel eieren als kuikens.
De gele en oranje route is om de juiste schaduw bij het juiste kuiken te zoeken.

Verder kunnen de kinderen de Bee-Bot ook laten lopen naar een vakje met meer of minder eieren. Of naar een vakje waar ze er 1 meer (of minder) zien enz.
De Bee-Bot mat kost €32,00

  Klik op de winkelwagen om de mat te bestellen.

Boerderijspelen

Klik voor leuke boerderijspelen op de afbeelding hieronder.

Digibordlessen

Rekenen, tel de vlekken van Klara koe!

Doelen (uit Leerlijnen jonge kind)  bij deze les: Het kind

Download hier de digibordles

Digibordles onderbouw, rekenen met kleuters, optellen tot 10

Let op: Deze les moet je eerst downloaden om er goed mee te kunnen werken!

Download hier de digibordles

Digibordlessen boerderij

Speel deze spellen van Tiny Tap op je digibord of computer

Digibordles taal, woordbeeld voor kleuters

Een prachtige digibordles om woordbeeld met kinderen te oefenen en te observeren.
Let op: Deze les moet je eerst downloaden om er goed mee te kunnen werken!

Download hier de digibordles

Verwerkingsmateriaal bij prentenboek: We hebben er een geitje bij!

Woordweb boerderij

Handig woordweb voor in de klas. Klik op de plaat voor een grote afbeelding op A3 formaat.

Rekenen voor kleuters

Schrijfpatronen

Knutselen

Open stal met koeien

Onderstaande stal kun je knutselen van een plat melkpak (van houdbare melk).

Eerst wordt er op het pak omgetrokken wat de kinderen eruit moeten prikken (zie sjabloon hieronder). Oudste kleuters kun je dit ook laten tekenen. Als kinderen goed in stevig materiaal kunnen knippen, kan de schaar gebruikt worden i.p.v. de prikpen. Vervolgens worden de tralies van zilverpapier geknipt en opgeplakt. In de stal kun je stro leggen of bruine papierstrookjes die als opvulmateriaal in pakketjes gebruikt worden.

Als de spijlen bevestigd zijn, wordt de rest van de voorkant geverfd. De kinderen knippen vier ramen uit. Twee ervan plakken ze aan de binnenkant van de stal. De andere twee worden later op de achterkant van de stal geplakt als deze bekleed is met papier. Op de twee kleine zijkanten kan steentjespapier worden geplakt. De achterkant en het dak worden gemaakt van één grijs A4 papier dat een keer gevouwen is. Het stuk wat muur is moet boven de achterkant van het pak uitsteken, zodat het dak schuin komt te staan. Op het dak kan dakpanpapier woorden geplakt. De twee overige raampjes worden achter op de stal geplakt.

Als de stal klaar is, moeten er natuurlijk koeien in. Deze kun je maken van halve toiletrollen.

De kinderen zoeken eerst koeienkoppen uit. De lijfjes moeten in de juiste kleuren geverfd worden, bruin, roodbont, zwartbont, wit of zwart. Daarna worden de koppen uitgeknipt. Een dun strookje papier wordt van boven twee centimeter omgevouwen. Op dit omgevouwen stukje wordt de kop geplakt. Het langere stukje van de strook wordt in het toiletrolletje geplakt. Nu kunnen de koeien in de stal worden gezet.

Tractor met balenperser of hooikar knutselen

Met wasco worden er ronde of vierkante balen hooi of stro getekend. Deze worden met gele ecoline ingekleurd en na het drogen uitgeknipt.

De kinderen knippen de tractor en de balenperser of kar zelf van papier. Zorg voor eenvoudige plaatjes van deze machines. Leg uit dat de kinderen eerst naar de vorm van de onderdelen moeten kijken voordat ze gaan knippen.

Puzzels

Puzzels 

Memory & doolhof

Memorie: Print het onderstaande spel twee keer uit. De kinderen kunnen de kaartjes uitknippen en daarna het spel spelen. De kaartjes worden ondersteboven gelegd en om de beurt proberen de kinderen twee dezelfde kaartjes om te draaien. Doolhof: Help de koe de weg te vinden naar het weiland.

Waar horen de dieren?

Gymlessen

Thema paarden voor kleuters 1

Inleiding: Paarden vangen: De boer (vanger) wil alle paarden in de stal brengen. Alle paarden en veulentjes (kleuters) lopen daarom snel bij hem vandaan. Weet de boe alle paarden en veulens naar de stal te brengen (een hoek van het lokaal)? Variatie: Eén of meerdere knechten helpen de boer.

Kern 1: Paardenkeuring: Er is een jury van drie kleuters. De andere kleuters zijn paarden die naar de keuring gaan. Iedere keer krijgen ze een specifieke klassikale opdracht. Loop zo goed mogelijk als een paard, til je benen zo sierlijk mogelijk op, loop in een draf, in galop enz. De jury beslist welk paard het beste is. Variatie: De kinderen zijn in tweetallen. Eén is het paard, de ander is de berijder.

Kern 2: Paarden springen: De paarden (kleuters) moeten springen. In het lokaal staan verschillende hoge en lage hindernissen waarover de paarden kunnen springen. Wie kan zelfs over de hoogste hindernissen springen? Variatie: Er kan ook een hindernis parcours worden gemaakt.

Afsluiting: Veedief: Alle kinderen zitten in een kring. Eén kind (de boer) zit in het midden op een stoel en is geblinddoekt. Onder de stoel van de boer staat een klein speelgoedpaardje (bijv. playmobil). De leerkracht wijst nu een kind aan dat moet proberen om het paard weg te halen.  Het kind dat op het krukje zit moet proberen om de “dief” af te tikken. Is dit gelukt dan wordt de “dief” nu de boer.

Kleurplaten