Wij bouwen een huis

Interactieve praatplaat

Allerlei video’s voor kleuters bij het thema ‘wij bouwen een huis’. Scrol over de afbeelding om de linkjes te zien en klik op de stippen om een video te zien en te horen.
© Deze plaat mag niet op andere websites worden getoond.

Interactieve liedlijst

Heel veel liedjes bij thema ‘wij bouwen een huis’, veelal met muziek en beeld om tijdens het leren op het digibord te laten zien. Scrol over de afbeelding om de linkjes te zien en klik op de pijltjes.

om een liedje te zien en te horen.

Spellenpakket ‘wij bouwen een huis’

Bij dit thema heb ik een prachtig spellenpakket gemaakt. Het spel bevat een buizenspel, een spel om huizen te bouwen, een memorie van bouwverkeer, een spel om huizen te spiegelen ( 10 kaarten), een letterhuizenspel en een spel met getallentruck.


Spiegelen en spellen, bouwen en tellen, puzzel met de buis en bouw een heel groot huis!

Zes prachtige spellen voor kleuters bij het thema ‘Wij bouwen een huis’. Met doelen uit de ‘Leerlijnen Jonge Kind’. De spellen oefenen o.a. spiegelen, geletterdheid, gecijferdheid en geheugen. Er zijn 20 buizenpuzzels in oplopende moeilijkheid, een educatief huizenspel waarbij de kinderen proberen een zo groot mogelijk huis te bouwen, een bouwvoertuigenmemorie om aan woordenschat te werken, een woordenhuisspel, een (op)teltruckspel en 10 verschillende spiegelkaarten met mozaïek.
Het pakket bestaat uit 67 pagina’s, 6 spellen met heel veel spelmogelijkheden. Het pakket kun je voor €6,00 aanschaffen. Geen prijs voor zoveel mooie spellen.
Klik op de afbeeldingen of klik hier om naar de shop van Kleuteridee te gaan.

Woordkaarten

10 Bouwkaarten

Ben je op de bouwplaats, in je klas of thuis, pak je blokken, bouw een huis!

Tien voorbeelden om met blokken huizen te bouwen. De kaarten kunnen worden nagebouwd in de bouwhoek (Haagse blokkenset) en hebben een oplopende moeilijkheidsgraad.  Met kleine blokjes kan er ook aan de tafels onder de werkles gebouwd worden. Met doelen uit de ‘Leerlijnen Jonge Kind’.

 Klik op het winkelkarretje om de bouwkaarten aan te schaffen.

Digibord, computer en tablet

Rekenen met kleuters

Grafiek maken met kleuters, schaduw zoeken

 

Twee halve huizen aan elkaar, is precies 10 bij elkaar’

Knip de horizontale lijn door en vouw langs de verticale stippellijnen de huizen door midden. Laat de linkse halve afbeelding aan het kind of aan de groep zien. De kinderen vertellen welk getal er op de andere helft staat.

Zandtafel

Leg in de zandtafel zand, blokken, steentjes, playmobil poppetjes, steigers, graafauto’s, buizen enz. enz. De kinderen wanen zich op een echte bouwplaats en kunnen alle fasen van het bouwen naspelen.

Lied

Schrijfpatronen

25 Extreme gebouwen

Een mooie verzameling huizen om tijdens het thema aan kleuters te laten zien. Het laat iets zien van de creativiteit van een architect. Na deze activiteit kun je een architectenhoek inrichten in de klas. De kinderen ontwerpen hier allerlei creatieve huizen. Zie hieronder voor voorbeelden. Een bolwoning, een raketwoning, een stapelwoning.

Knutselen

Borden stempelen voor de bouwwerf

Haal een aantal afbeeldingen van borden die op een bouwterrein staan van internet. Print de borden uit en laat de kinderen ze na stempelen.

Een hijskraan ‘bouwen’ met strookjes papier, draad en een haakje 

Leg op de tafel dunne gele stroken, zwart en geel papier. Leg ook wat foto’s of platen van een hijskraan neer. De kleuters moeten de stroken zelf op maat knippen. Zo zijn ze onbewust aan het schatten en meten. Met nietjes wordt er een touw over de hijskraan gelegd. Een haakje uit de haakjestang wordt een echt takelhaak.

Maak een ‘bouwtekening’; Bouw een huis van blokken en plak hem na met papier.

Gymles

Inleiding: Eerst gaan we naar de bouwplaats. De kinderen rennen, maar als ze moe zijn gaan ze lopen in de omgangsbaan van het lokaal. Op de bouwplaats hebben we kruiwagens nodig. Twee kinderen vormen samen een bouwvakker met kruiwagen (zie afbeelding) en lopen zo door het lokaal. Na verloop van tijd wisselen de bouwvakker en kruiwagen om.

Kern 1: Stenen opperen. Alle kinderen vormen ‘kruiwagens’ en staan bij een muur van het lokaal naast elkaar. Bij iedere kruiwagen liggen enkele pittenzakken op de grond. Dit zijn de stenen. De stenen moeten één cvoor één in de kruiwagen (op de rug van het kind) naar de overkant gebracht worden. Welk groepje heeft daar als eerst de pittenzakken keurig op een stapeltje staan? Je kunt i.p.v. pittenzakken ook blokken gebruiken, maar die zijn lastiger in de kruiwagen te houden.

Kern 2: Leg hier en daar wat matten in het lokaal. We zijn een cementmolen en moeten draaien. Laat de kinderen allerlei individuele manieren van draaien bedenken; bijv. staande om hun as, liggende om hun as, draaien met handen of benen, koppeltje duiken.. Daarna bedenken ze in tweetallen nieuwe draaivormen die ze samen uit kunnen voeren; bijv. twee handen vast van elkaar en in het rond draaien. Daarna bedenken we met elkaar klassikale draaivormen, bijv draaien in de kring.

Afsluiting: De kinderen gaan liggen op de grond en vormen zo een huis met dak, deuren en ramen. Wijs twee kinderen aan die hier de leiding in kunnen nemen. Als het hele huis klaar is en alle kinderen liggen op de goede plaats, kun je als leerkracht een foto nemen om aan de kinderen te laten zien hoe het huis er uit zag.

Excursie

Bezoek met de kinderen een bouwwerf. Misschien is er wel een leerling op je school van wie de ouders een nieuw huis laten bouwen.