Holbewoners
Echt een geschiedenisthema. De focus komt te liggen op 'back to the basics'. Hoe kom je aan eten, hoe maak je het warm zonder kookplaat, hoe weet je zonder klok de tijd, hoe maak je vuur?
Interactieve Praatplaat
Klik op de linkjes om educatieve filmpjes bij het thema Holbewoners te bekijken.
Interactieve liedlijst
Liedjes bij thema Holbewoners.
Spellenpakket
Vijf fantastische, educatieve spellen voor kleuters bij het thema ‘Holbewoners’. Met doelen om te observeren. Door het spelen van de spellen oefenen de kinderen o.a. reeksen, tellen en getalbegrip, communiceren, kleuren, woordbeeld en letters. De spellen kunnen gebruikt worden in taal-en rekenhoek, in een rekencircuit of als werkje tijdens de werkles.
Een pakket met vijf supergave, educatieve spellen. Het is echt een geschiedenisthema.
Tijdens het eerste spel tellen de kinderen maken de kinderen een puzzel met de letters van het woord ‘hol’. Wie heeft het eerst alle stukjes bij elkaar gewonnen?
In het tweede spel gaan de kinderen op mammoetjacht, er moet tenslotte ook eten zijn. Welke speler is het eerst bij de mammoet?
Bij het volgende spel draait alles om grotschilderingen. Er worden reeksen schilderingen gemaakt met een oplopende moeilijkheidsgraad.
Holbewoners Bingo is een spel om prijzen te winnen. Wie heeft het eerst alle afbeeldingen door kunnen strepen?
Het laatste spel is een communicatiespel. De kinderen moeten raden welke afbeelding de tegenstander in zijn kaarthouder heeft. Dit kan hij doen door vragen te stellen.
Als toegift is er een schietschijf met een mammoet. Goed voor de fijne motoriek en de oog-hand coördinatie.
In het tweede spel gaan de kinderen op mammoetjacht, er moet tenslotte ook eten zijn. Welke speler is het eerst bij de mammoet?
Bij het volgende spel draait alles om grotschilderingen. Er worden reeksen schilderingen gemaakt met een oplopende moeilijkheidsgraad.
Holbewoners Bingo is een spel om prijzen te winnen. Wie heeft het eerst alle afbeeldingen door kunnen strepen?
Het laatste spel is een communicatiespel. De kinderen moeten raden welke afbeelding de tegenstander in zijn kaarthouder heeft. Dit kan hij doen door vragen te stellen.
Als toegift is er een schietschijf met een mammoet. Goed voor de fijne motoriek en de oog-hand coördinatie.
Woordkaarten
Themahoek rollenspel
Bij dit thema mag een grot in de klas niet ontbreken. Hang deze grot op en maak met kleden erachter een prachtige ruimte voor de holbewoners.
Gebruik voor de aankleding zachte dierenvellen, houten en stenen kommetjes, nepfruit, nepvlees, vissenhengels, vissen en pijl en bogen. Een mammoet knuffel om op te jagen.
Van een Fleecekleed hebben we 4 stukken kleding voor de holbewoners geknipt. Deze worden gedragen met een stuk touw om de middel. Een paar pruiken en een baard verhogen het speelplezier.
Schrijfpatronen
Speeltafel
Maak een leuke speeltafel voor de holbewoners. Vul de tafel met Playmobil of laat de kinderen zelf grotten maken van allerlei materiaal.
Leg verder stenen, takjes en stokjes, houtschijfjes en Buddies op de tafel. Met deze materialen kunnen de kinderen zelf ook grotten of holen bouwen. De plakgum is om de materialen aan elkaar te kleven. De matten voor achtergrond en ondergrond van de speeltafel kun je bij Kinderspeelmat.nl bestellen.
Rekenen
Pootafdruk
Teken een paar verschillende formaten pootafdrukken met stoepkrijt op het plein. Zeg dat het de pootafdruk van een mammoet is.
De kinderen moeten nu kijken hoeveel schoenen de omtrek is. Het is een heerlijke opdracht in samenwerken en tellen. Er gaat een groot gejuich op als het is gelukt. Tel met elkaar hoeveel schoenen er nodig waren.
Bij de grootste afdruk wordt veel creativiteit van de kinderen gevraagd. Zeker als het hele oppervlak met schoenen bedenkt moet worden. De kinderen doen hun sokken uit, die moeten ook meedoen. De schoenen van de leerkracht moeten er ook aan geloven. Als laatste worden alle laarzen die we bij de schooltuin gebruiken erbij gepakt. Als er nog ruimte over is, worden ze plat gelegd. Daarna kan het tellen beginnen.
Telpakket, bewegend rekenen
Fijn buiten in het zonnetje rekenen. De kinderen genieten enorm van deze spellen en zijn super betrokken.
Met dit telpakket heb je 10 verschillende rekenlessen voor bewegend leren in handen.
De eenmaal uitgeknipte kaartjes, kun je bij alle telpakketten van de verschillende thema's gebruiken. Je kunt zelf het niveau van elk spel bepalen, van heel makkelijk tot heel moeilijk. Tellen tot 5 of tot 10 of tot 20.
De eenmaal uitgeknipte kaartjes, kun je bij alle telpakketten van de verschillende thema's gebruiken. Je kunt zelf het niveau van elk spel bepalen, van heel makkelijk tot heel moeilijk. Tellen tot 5 of tot 10 of tot 20.
Bij deze telspellen zijn de kinderen bezig met tellen, getalbeeld, koppeling van getal aan hoeveelheid, meer, minder, 1 meer, 1 minder enz. enz.
Stempelkaarten
Stempelkaarten thema holbewoners
Knutselen
Holbewoners
Met een lege toiletrol kun je deze grappige holbewoners maken. De kinderen plakken eerst een vouwblaadje om de rol heen en stoppen aan beide kanten het overlappende papier in de rol.
Dan wordt het gezicht gemaakt. Je kunt plakogen of wiebelogen gebruiken. Maak van papier kleren. Het is leuk om papier met een dierenprint te gebruiken. Als laatste worden de armen, voeten en het haar gemaakt.
Ketting van holbewoners
De kinderen maken kralen van klei. Misschien wel tanden van de sabeltandtijger. Met een satéprikker worden er gaatjes in de kralen gemaakt. Je krijgt een leuk effect als de kinderen om en om houten kralen en kleitanden aan het snoer rijgen.
Zonnewijzer
Hoe kun je nu eigenlijk weten hoe laat het is als je geen klok, horloge of mobieltje hebt. Mijn stagiaire Eveline bedacht een leuke knutselactiviteit om een zonnewijzer te maken.
Op een rond gekleurd vouwkarton wordt de indeling van een klok getekend. Twaalf vakken met de getallen 1-12 op de juiste volgorde in de vakken. De kinderen tekenden de vakjes zelf met driehoek sjablonen. Ook de cijfers schreven ze zelf in de vakken.
Daarna wordt het ronde papier op de onderkant van een papieren bord geplakt. Met stift wordt alles versierd. In het midden wordt een stevige satéprikker geplaatst.
Zet het bord met de prikker buiten in de zon. Als het bijv. 9 uur is, zet je de zonnewijzer zo neer dat de schaduw van de stok op de 9 staat. Het is erg leuk om na een poosje met de kinderen te zien dat de schaduw richting de 10 verschoven is. En om te kijken hoe laat het is als de school uit gaat.
Vissen voor de themahoek
In onze themahoek voor rollenspel hebben we vissen nodig. Daarom besluiten we om allemaal een vis te maken, die gevangen en 'gegeten' kunnen worden in de themahoek.
Print onderstaande download van de vis uit op stevig gekleurd papier en vouw het papier precies op de stippellijn dubbel. De kinderen prikken de schubben en kieuwen uit het dubbelgevouwen papier. Aan de binnenkant van de vis worden stukjes doorzichtig, gekleurd folie geplakt. Daarna worden de twee helften op elkaar geplakt met een gebogen paperclip tussen zijn bek. De vis kan daarna worden uitgeknipt.
Zorg voor twee stokken met een touw en een haak. De vissen kunnen dan echt gevangen worden aan de paperclip in de bek, Ze worden heerlijk gebakken op het vuurtje voor de grot.
Grotschilderingen
Maak met de kinderen grotschilderingen of rotstekeningen. Je kunt wat voorbeelden op tafel leggen of een aantal sjablonen maken die de kinderen kunnen gebruiken. De basis een een papier wat je hieronder kunt downloaden.
Laat de kinderen met zwarte stift (of houtskool) de Figuren tekenen. De kleine figuren kunnen zwart worden ingekleurd en de groeter figuren kunnen met bruin of terra waterverf worden ingeschilderd. Daarna worden de randen van het papier gescheurd en worden alle zijden licht met waterverf gekleurd.
Collage Holbewoners
Met deze collage kunnen de kinderen verschillen werkmomenten aan de gang. Eerst wordt er een zonsondergang op het papier geschilderd. Leg foto's van zonsondergangen op tafel en geef voldoende kleuren verf.
Als de verf droog is gaan de kinderen een grot scheuren van papier. Leg uit dat het in een grot altijd donker is en dat de opning dus donkerder moet zijn dan de buitenkant van de grot. Leg alleen papier op tafel waar de randen al zijn afgescheurd.
Als de grot klaar is kunnen de kinderen een holbewoner kleuren. De kleurplaten kun je hieronder downloaden.
Als de holbewoner op het papier is geplakt, wordt er nog een vuurtje gemaakt. Een aantal mini ijsstokjes wordt gedeeltelijk bruin gemaakt met viltsift en opgeplakt op de collage. Van geel/oranje/rood papier maken de kleuters vlammen die ze boven het hout plakken. Het werken aan deze collage geeft de kinderen veel betrokkenheid en wat zijn ze trots op hun kunstwerk als het klaar is!
Boog voor boogschieten met pijlen
Van een tak en een stuk stevig draad kun je een geweldige boog maken. De taken van bijvoorbeeld een bolplantaan zijn hier uitermate geschikt voor. Met de tuinschaar knip je aan beide einden een snee, waar aan je het strak getrokken touw kunt bevestigen. De bogen zijn helemaal leuk als de kinderen met verf versieren in natuurtinten.
Als pijlen kun je frietvorkjes gebruiken. Deze zijn niet scherp en doen geen pijn als ze per ongeluk tegen iemand aan komen. Bovendien zijn ze erg handig om het touw tussen de tanden te leggen en ze weg te schieten.
Fossielen knutselen
Hoewel mijn kleuters allemaal twee fossielen moesten maken, hebben de meeste kinderen er veel meer gemaakt. Ze vonden het zo leuk om allerlei materialen in te drukken en het resultaat te zien.
Geef de kinderen klei en een kleiroller. Ze rollen van de klei een dikke platte plak. Leg aluminiumfolie over de kleiplank of tafel. Hierdoor kun je het fossiel makkelijk van de ondergrond verwijderen. Met kleivormen of koekvormen drukken ze een cirkel uit de klei.
Zorg voor allerlei kunsstof dieren die in de klei gedrukt kunnen worden met kop of poot. Ook bomen, planten en varens van Playmobil lenen zich hiervoor. Hoe meer structuur het voorwerp heeft, hoe mooier de afdruk wordt.
Afsluiting van het thema
Het is erg leuk om het thema buiten met een holbewonersfeest af te sluiten. Laat de kinderen verkleed als holbewoner op school komen en zoek bij school een veld of bos om activiteiten te doen.
Je kunt een natuurknutsel maken waarbij je onderstaande download kunt gebruiken. Hiervoor moet er buiten niet te veel wind staan.
De kinderen zoeken allerlei blaadjes en takjes op in de natuur en plakken deze op hun collage met de mammoet. Zorg voor een karton waar de kinderen op kunnen werken en een paperclip die ervoor zorgt dat de collage op z'n plaats blijft. De materialen worden opgeplakt met lijm van een Prittstift en voor de hele grote dingen kun je een flesje sterke lijm of montagekit meenemen.
Een puzzelestafette is ook een leuke activiteit. Je kunt de puzzel hierboven gebruiken bij dit spel. Verdeel de kinderen in groepjes. Zet op afstand vier pylonen naast elkaar waarbij een groepje kan staan. Zet 15 meter tegenover de pylonen nog een rij pylonen.
Zet naast iedere pylon uit de eerste rij een bakje puzzelstukjes. Zet bij deze pylonen een groepje kinderen. Zij moeten in estafettevorm de puzzelstukjes één voor één aan de overkant bij hun are pylon brengen. Als alle stukjes van de puzzel daar liggen, mag het hele groepje kinderen daar naar toe gaan om de puzzel te maken. Het groepje dat de puzzel als eerst af heeft, is winnaar.
Je kunt ook op mammoetjacht met door de kinderen zelf gemaakte pijl en bogen. Druk de download met de mammoet op A3 formaat (zie onderaan deze pagina) af op stevig papier en knip de cirkel eruit. Span een lijn en hang een aantal van deze mammoeten met knijpers aan de lijn. De kinderen proberen hun pijlen door het gat van de mammoet te schieten.
Gebruik als pijltjes houten coctailprikkers met twee tanden. Deze kunnen door kleuters erg makkelijk geschoten worden.
Een ander geweldig rekenspel bij dit thema is bamzaaien met stenen. Zorg voor een zak met kiezelsteentjes en verdeel deze in bekertjes onder de kinderen. De kinderen doen dit spel in tweetallen en zoeken een vriendje.
Beide kinderen nemen één of meer stenen uit hun beker, zonder dat het andere kind kan zien hoeveel. Beiden sluiten hun hand en steken deze uit naar elkaar. Beiden mogen ze dan raden hoeveel stenen ze samen in hun handen hebben. Degene die het goed raadt, mag alle stenen hebben. Dan nemen ze beiden opnieuw stenen in hun hand en het raden kan weer beginnen. Wie heeft er aan het eind van het spel de meeste stenen.