De schoenenwinkel
Interactieve praatplaat
Een praatplaat om met kleuters in gesprek te gaan over schoenen en de schoenenwinkel. Scrol met de muis over de plaat en klik op de linkjes om allerlei informatieve kennis op te doen. © Deze plaat mag niet op andere websites worden getoond.
Interactieve liedlijst
Heel veel liedjes over schoenen, laarzen en schaatsen.
Woordkaarten
Deze woordkaarten kun je downloaden met en zonder lidwoorden. Je kunt ze gebruiken bij woordenschat en er allerlei spelletjes mee spelen. Ook kunnen de kinderen de woorden nastempelen.
Klik op de laatste woordkaart om alle kaarten met lidwoord te downloaden.
Themahoek schoenenwinkel
Met deze prachtige winkelmat voor rollenspel kun je heel eenvoudig een geweldige winkelhoek maken.
Zet in de winkel een baar banken op elkaar of plaats een kast waarop alle schoenen die de kinderen meenemen een plaats krijgen.
Zet een stapel schoenendozen in de winkel, een spiegel, een tafel als toonbank en wat krukjes of stoelen.
Een kassa, scholepel , een voetmeter, een telefoon en wat tassen en speelgeld maken de winkel compleet. De kinderen kunnen er uren in spelen.
Zorg voor een rijke variatie aan schoensoorten met vershillende maten. De kinderen nemen deze schoenen mee van thuis.
Schrijfpatronen
Trek de stippellijnen met potlood of stift netjes over.
Muziekles
Een complete muziekles 'Schoenendans'. Klik op de afbeelding.
Na een inleiding met veel beweging, gaan de kinderen ritmes maken met hun schoenen.
Rijmrun, bewegend leren
Heerlijk buiten en binnen rijmen en rennen! Een prachtig rijmpakket voor bewegend leren bij het thema 'de schoenenwinkel'. Je kunt het pakket meerdere keren gebruiken door de enorme hoeveelheid rijmwoorden.
Het pakket bevat 10 rijmkaarten met heel veel rijmwoorden. De kinderen genieten enorm van dit spel en zijn super fanatiek.
Schoenenmemory
Eeen leuke activiteit met schoenen is schoenenmemory.
Zet in de kring een even aantal dozen met evenveel schoenen. Van elke schoen moeten er twee dezelfde zijn. Stop in elke doos een schoen en doe de deksel er weer op. Zorg dat dezelde schoenen niet in dozen naast elkaar zitten.
Laat de kinderen om de beurt twee dozen openmaken om te zien of de schoenen bij elkaar horen. Als ze een paar hebben gevonden, mogen ze de schoenen bij hun stoel zetten. Wie heeft aan het einde van het spel de meeste schoenen? Dat is de winnaar.
Telpakket, 10 lessen bewegend rekenen
Fijn buiten in het zonnetje rekenen. De kinderen genieten enorm van deze spellen en zijn super betrokken.
Met dit telpakket heb je 10 verschillende rekenlessen voor bewegend leren in handen.
De eenmaal uitgeknipte kaartjes, kun je bij alle telpakketten van de verschillende thema's gebruiken. Je kunt zelf het niveau van elk spel bepalen, van heel makkelijk tot heel moeilijk. Tellen tot 5 of tot 10 of tot 20.
De eenmaal uitgeknipte kaartjes, kun je bij alle telpakketten van de verschillende thema's gebruiken. Je kunt zelf het niveau van elk spel bepalen, van heel makkelijk tot heel moeilijk. Tellen tot 5 of tot 10 of tot 20.
Bij deze telspellen zijn de kinderen bezig met tellen, getalbeeld, koppeling van getal aan hoeveelheid, meer, minder, 1 meer, 1 minder enz. enz.
Gymles
Les bewegingsonderwijs met schoenen en schoenendozen.
1. Gymles met schoenendozen
Inleiding: Zet een lange rij schoenendozen in het gymlokaal met ongeveer een meter tussenruimte. Zet de kinderen in een rij achter elkaar en laat ze slalommen langs de schoenendozen. Dit kan lopend, huppelend, rennend, hinkelend of kruipend.
Kern1: Estafette met schoenendozen. Maak een aantal groepjes en zet ze achter een lijn. Geef ieder kind een lege schoenendoos. Na het startsein rennen de voorste kinderen met de schoenendoos naar de afgesproken plaats en zetten daar hun schoenendoos neer. Ze rennen terug en tikken het kind aan dat nu vooraan staat. Ook dit kind rent met de doos naar de plaats waar de vorige speler zijn doos heeft neergezet en zet zijn doos er bovenop. Welke groep heeft het eerst zijn toren klaar met alle schoenendozen? Die groep is de winnaar.
Kern 2: Laat de kinderen tweetallen vormen. Alle tweetallen klemmen een schoenendoos tussen hun buiken en moeten zo proberen naar de overkant te lopen. Dit proberen ze daarna ook tussen hun handen, ruggen, armen en hoofden.
Afsluiting: De kinderen zitten in een kring. Eén kind zit in het midden met zijn ogen dicht. Zo stil mogelijk proberen we een aantal schoenendozen achter het kind te zetten. Kan het kind raden hoeveel dozen er achter hem staan?
2. Gymles met schoenen en schoenendozen
Inleiding: De kinderen doen hun schoenen uit en zetten hun handen in hun schoenen. Zo lopen ze rond in het lokaal. De leerkracht kan wat muziek aanzetten op de achtergrond. Kunnen ze ook op hun handen rennen?. Als variatie kun je ook een tikker toevoegen aan het spel.
Kern1: Zet een aantal schoenendozen in het lokaal. Geef alle kinderen een schoen. Ze gaan proberen hun schoen in de schoenendoos te werpen. Als het lukt, mogen ze het van een grotere afstand proberen. Je kunt variatie aanbrengen in de grootte van de dozen.
Kern 2: Zet enkele schoenendozen verspreid door het lokaal. Zet er soms twee of drie op elkaar. Over hoeveel dozen kunnen de kinderen springen? De kinderen proberen om over zoveel mogelijk dozen tegelijk te springen.
Afsluiting: Welk kind van de klas kan de meeste schoenen op een stapel naar de overkant brengen op hakschoenen?
Digibord, tablet of computer
Knutselen
Betekenisvol spiegelen
Schoenen lenen zich goed voor een spiegelopdracht. Vertel dat de schoenen precies hetzelfde moeten worden zowel de neus als de hak.
Leg allerlei knutselmateriaal klaar, zoals pailletten strassteentjes, stiften, vetkrijt, tape enz. enz. De basis is de download die je hieronder vindt. Deze kun je afdrukken op stevig papier van A3-formaat.
Je kunt ook van touw of wol twee strikken op de schoen laten plakken.
Profielen van schoenen afdrukken
Het is erg leuk om wat zand in een dienblad te leggen. De kinderen harken het glad. daarna gaan ze heel voorzichtig met hun schoenen in het zand staan om zo een afdruk te maken van het profiel van hun zool.
Leg een mand of doos met veel schoenen in de hoek. Schoenen waar bij het schoenprofiel verschillend is. Zo kunnen de kinderen er heel veel uitproberen.
Je kunt met een oude laars of schoen ook het profiel stempelen. De kinderen verven de zool in met allerlei kleuren verf en stempelen de zool op de onderstaande download.
Met stroken kunnen de kinderen een lijst om hun werk maken en deze versieren met plakfiguren.
Streepjescodes en prijskaartjes
Laat de kinderen streepjescodes maken om in de winkel aan de schoenen te maken. Ze kunnen dan 'gescand' worden.
Je kunt hiervoor de download gebruiken. Geef de kinderen een liniaal en een aantal zwarte stiften en fineliners met punten van verschillende dikte. De kinderen trekken de lijnen in het vak en schrijven met de dunste fineliner getallen naar keuze onder de streepjes. Leg cijferkaartjes op tafel die de kinderen na kunnen schrijven. Maak met de perforator een gat in het rondje en laat de kinderen hier een touw door rijgen. Dit touw kunnen ze gebruiken om de kaartjes in de schoenenwinkel aan de schoenen te hangen.
Er kunnen ook prijskaartjes gestempeld worden.
Er kunnen ook prijskaartjes gestempeld worden.
Erg leuk om de discussies van de kinderen onder het stempelen te volgen. Ze benoemen naar elkaar welke prijs zij willen stempelen en zoeken de stempel met het juiste getal. Al snel ontstaat er hilariteit omdat een kleuter de nul stempelt. 'Dat is voor schoenen voor de arme mensen die hoeven niets te betalen'. Ook zijn er kinderen die twee cijfers willen stempelen. Met elkaar denken ze na welk getal het is geworden.
Voetmeter maken
Met de onderstaande download kun je een leerzame voetmeter maken met de kinderen.
Bevestig de meter op een stuk karton. Plak bij de uitertste ronding van de hak een stukje hout en plak een verfspatel op een wasknijper. Als alles droog is, kan het kind zijn hak tegen het stukje hout zetten en de verfspatel met de knijper tegen de teen plaatsen. Nu kun je zien welke maat het kind heeft. Het is erg leuk om een voetmeter in de winkel in je klas te leggen.
Schoenen om aan te trekken
Het is erg leuk om schoenen te maken die de kinderen echt aan kunnen trekken. Hiervoor kun je het bestand gebruiken wat je hieronder kunt vinden. Druk de schoen af op stevig gekleurd papier van A3 formaat.
Aan deze knutsel kun je meerder keren werken. Laat de kinderen eerst de schoenen uitknippen. Daarna kunnen ze de schoenen versieren, waarbij beide schoenen gelijk moeten worden.
Vervolgens kunnen de kinderen na goede instructie zelf de veters door de schoenen rijgen. De leerkracht niet de schoenen met de nietmachine in de juiste vorm. Als alle schoenen klaar zijn, kun je een bank midden in de kring zetten en een schoenenmodeshow houden. De kinderen mogen om de beurt met hun schoenen aan over de bank lopen om hun schoenen trots te showen.
Schoenen vouwen
Het is niet moeilijk om een paar schoentjes te vouwen. De basis van een schoen is een vouwkarton met 16 vierkantjes.
In deze video kun je zien hoe je de schoentjes kunt maken.
Plak de schoenen op een rond vouwblad en laat de kinderen een mooie reeks van strass langs de rand maken. Van touw of van leer kun je veters op de schoen plakken.