Het bos
Interactieve Praatplaat
Klik op de linkjes om naar de video's te gaan.
Interactieve liedlijst
Spellenpakket thema 'Het bos'
Tellen, zoeken en opruimen in het bos,
Verstoppertje spelen en houthakken, met deze spellen ga je los!
Verstoppertje spelen en houthakken, met deze spellen ga je los!
Vijf geweldig groene, educatieve spellen voor kleuters bij het thema ‘Het bos’. Met doelen om te observeren. Door het spelen van de spellen oefenen de kinderen o.a. rubriceren, tellen en getalbegrip, meten, afval opruimen en scheiden, kleuren, woordbeeld en letters. De spellen kunnen gebruikt worden in taal-en rekenhoek, in een rekencircuit of als werkje tijdens de werkles.
Spellenpakket ‘Het bos’. Een pakket met vijf gi-ga-groene, educatieve spellen. Het is echt een natuur thema.
Tijdens het eerste spel willen de kinderen zo snel mogelijk de letters van het woord ‘bos’ op het spelbord winnen. Wie heeft het eerst twee keer het woord bos door kunnen krassen?
Het tweede spel is een bosmatrix. Er zijn twee soorten met bosdieren. Welk dier hoort bij het andere object uit het bos? Dat vraagt om inzicht.
Het derde spel vindt iedereen fantastisch! Verstoppertje spelen in het bos. Draai de juiste boom om en zoek je vriendje op.
Bij spel vier gaan we houthakken in het bos. Het hout krijgt allemaal verschillende lengtes. Deze lengtes worden door de kinderen vergeleken. Wie het langste stuk heeft is winnaar van elke ronde. En…wie wordt de winnaar van het spel? Er wordt wat afgemeten en vergeleken.
Afval in het bos, dat kan natuurlijk niet. De kinderen gaan bij het vijfde spel het bos opruimen. Het afval wordt netjes gescheiden. Het moet in de juiste afvalzak.
Tijdens het eerste spel willen de kinderen zo snel mogelijk de letters van het woord ‘bos’ op het spelbord winnen. Wie heeft het eerst twee keer het woord bos door kunnen krassen?
Het tweede spel is een bosmatrix. Er zijn twee soorten met bosdieren. Welk dier hoort bij het andere object uit het bos? Dat vraagt om inzicht.
Het derde spel vindt iedereen fantastisch! Verstoppertje spelen in het bos. Draai de juiste boom om en zoek je vriendje op.
Bij spel vier gaan we houthakken in het bos. Het hout krijgt allemaal verschillende lengtes. Deze lengtes worden door de kinderen vergeleken. Wie het langste stuk heeft is winnaar van elke ronde. En…wie wordt de winnaar van het spel? Er wordt wat afgemeten en vergeleken.
Afval in het bos, dat kan natuurlijk niet. De kinderen gaan bij het vijfde spel het bos opruimen. Het afval wordt netjes gescheiden. Het moet in de juiste afvalzak.
Weer een superleuk, educatief spellenpakket voor kleuters met doelen om te observeren. Te gebruiken in hoeken, als activiteit tijdens de werkles of tijdens een rekencircuit.
Woordkaarten
Deze woordkaarten kun je gebruiken voor woordenschat. Er is een versie met lidwoorden en een versie zonder lidwoorden. Voor de versie zonder lidwoorden klik je op de laatste woordkaart.
10 Bouwkaarten
Egel, uil, vos of konijn, ze kunnen ook van blokken zijn!
Tien voorbeelden om dieren en andere objecten uit het bos met blokken te maken. Voor kleuters. De kaarten kunnen worden na gelegd in de bouwhoek of met kleine blokjes. Er is ook een vel ogen bijgevoegd om uit te knippen en neer te leggen op het bouwsel. Er kan ook aan de tafels onder de werkles gebouwd worden. Met doelen om te observeren.
Het pakket bevat de volgende afbeeldingen: konijn, paddenstoel, egel, uil, vos, eikel, das, hert, eekhoorn, en boom.
Herfst
Kijk voor alle ideeën bij thema herfst, op de herfstpagina. Klik hier.
Themahoek voor rollenspel
Bij dit thema wil je natuurlijk met je groep naar het echte bos. Maar wat is het leuk om ook een boshoek te maken voor rollenspel! Deze bosachtergrond van Kinderspeelmat is hiervoor een prachtige toevoeging.
Leg in de hoek heel veel blad, bosknuffels van de kinderen, kastanjes, eikels, dennenappels, takjes, paddenstoelen, een bankje, een verrekijker en wat sjaals. Ook een aantal boeken over het bos en wat zoekgidsen vinden de kinderen erg interessant.
Wat buizen zijn leuke holletjes voor muizen en konijnen. Je kunt de bosmat ook in combinatie met onderstaande bosdieren gebruiken.
Na enkele weken hebben we blaadjes in de hoek gelegd die verkleurd waren in herfstkleuren. Ook hebben we een buitenkeuken, wat pannen en kookgerei aan de hoek toegevoegd.
Er werd heerlijke kastjesoep, champigninsoep en pompoensoep gemaakt. De dieren werden gevoerd en onder grote hilariteit werden zelfs de wormen in de hoek gekookt en opgegeten.
Bosdieren met QR-codes
In je themahoek 'bos' kun je bosdieren ophangen met QR codes. Dit pakket bevat 10 bosdieren met elk drie QR codes. Als de kinderen de tablet hierop richten, kunnen ze bij de QR code een digitaal prentenboek, een liedje of een filmpje bekijken.
Zo leren de kinderen heel veel over de dieren en kunnen ze ook liedjes over de dieren leren. Je kunt deze afbeeldingen gebruiken met bovenstaande bosmat voor rollenspel, maar je kunt ze ook zonder mat in je hoek ophangen en gebruiken.
Rekenen
Maak een staafgrafiek. Zoek tien verschillen.
Bosmaterialen in de klas
Laat de kinderen allerlei natuurlijk materiaal uit het bos meenemen naar school. Neem een dienblad en schik de materialen hierop en zet het blad op de tafel in de kring.
Je kunt de materialen ook schikken naar wat bij elkaar hoort. Bijv. een blad van de kastanjeboom met een bolster en een kastanje. Een blad van de beuk met een beukenootje en bolster, enz.
Of een helikoptertje van de esdoorn naast een esdoornblad.
Drie muzieklessen
Drie muzieklessen bij een nieuw leuk bosliedje. De lessen gaan over de muzikale tegenstelling hoog-laag. Bij iedere les vind je doelen.
In het pakket vind je:
- Bladmuziek met noten en gitaargrepen van het herfstlied: ‘Hoog, hoog, hoog’
- Mp3 bestand van het gezongen lied
- Mp3 van een instrumentale meezingversie
- Mp4 bestand van het gezongen lied met beeld
- Drie muzieklessen over de muzikale tegenstelling ‘hoog/laag’ bij het lied met inleiding, kern en afsluiting.
- Mp3 bestand van het gezongen lied
- Mp3 van een instrumentale meezingversie
- Mp4 bestand van het gezongen lied met beeld
- Drie muzieklessen over de muzikale tegenstelling ‘hoog/laag’ bij het lied met inleiding, kern en afsluiting.
Buitenles met cijferkaartjes
Inleiding:
Voor deze les heb je de cijferkaartjes eikels en de cijferkaartjes bladeren nodig. Verdeel de kinderen in twee groepen. Geef iedere groep een vak op het plein of op het veld. In dit vak leggen ze hun set cijferkaartjes verspreid over het vak neer. Na een startsein van de leerkracht mogen de kinderen de kaartjes van hun eigen groep zoeken en moeten ze z.s.m. de getallenrij van 1-10 of 1-20 neerleggen.
Voor deze les heb je de cijferkaartjes eikels en de cijferkaartjes bladeren nodig. Verdeel de kinderen in twee groepen. Geef iedere groep een vak op het plein of op het veld. In dit vak leggen ze hun set cijferkaartjes verspreid over het vak neer. Na een startsein van de leerkracht mogen de kinderen de kaartjes van hun eigen groep zoeken en moeten ze z.s.m. de getallenrij van 1-10 of 1-20 neerleggen.
Kern:
Hiervoor heb je (nep)bladeren en een bakje eikels nodig. De groepen maken wat ruimte tussen alle getallenkaartjes op de grond. De ene groep gaat bij ieder getalkaartje zoveel eikels leggen als het getal dat op het kaartje staat. De andere groep gaat zoveel eikels bij ieder kaartje leggen als op het eikelkaartje staat. Welke groep is de winnaar?
Hiervoor heb je (nep)bladeren en een bakje eikels nodig. De groepen maken wat ruimte tussen alle getallenkaartjes op de grond. De ene groep gaat bij ieder getalkaartje zoveel eikels leggen als het getal dat op het kaartje staat. De andere groep gaat zoveel eikels bij ieder kaartje leggen als op het eikelkaartje staat. Welke groep is de winnaar?
Afsluiting: Hoeveel kinderen zitten er achter je? Eén kind zit in de kring en steeds wijst de leerkracht een paar kinderen aan die achter het kind mag gaan zitten. Kan het kind in de kring raden hoeveel kinderen er achter hem zitten?
De cijferkaartjes voor de herfst zijn fijn om te gebruiken als het gras of plein soms wat vochtig is. Je kunt de kaartjes met een natted doek afnemen en ze zijn erg sterk.
Fijne kaartjes die tegen een stootje kunnen!
Buitenles bomen meten
Een leuke activiteit om op een ontspannen manier bezig te zijn met meten.
Inleiding:
De kinderen proberen of ze hun armen om de bomen kunnen slaan zodat hun vingers elkaar aan kunnen raken. Ze komen erachter dat sommige bomen veel te dik zijn en dat er meer kinderen nodig zijn. Ze geven elkaar een hand en passen hoeveel kinderen er strak om de boom kunnen staan.
Kern:
Geef de kinderen een aantal meetstroken en laat ze de omtrek van de stam meten. Bij dikke bomen hebben ze meerdere meetstroken nodig. De begrippen dik, dun, dikker en dunner komen steeds langs.
Geef de kinderen een aantal meetstroken en laat ze de omtrek van de stam meten. Bij dikke bomen hebben ze meerdere meetstroken nodig. De begrippen dik, dun, dikker en dunner komen steeds langs.
Afsluiting:
Speel het spel 'De boom wordt hoe langer hoe dikker'en 'de boom wordt hoe langer hoe dunner'. Hoe je het spel speelt, kun je hier lezen.
Speel het spel 'De boom wordt hoe langer hoe dikker'en 'de boom wordt hoe langer hoe dunner'. Hoe je het spel speelt, kun je hier lezen.
Rekenen met eikels
Dit spel kun je (buiten) spelen met eikels of beukennootjes. Zorg dat je er voor ieder kind drie hebt.
De kinderen gaan in tweetallen verspreid op het plein of veld staan. Ieder heeft drie eikels in zijn zak. De tweetallen pakken zonder dat hun maatje het ziet nul, één, twee of drie eikels uit hun zak en stoppen die in hun hand. Ze houden hun hand goed dicht en draaien de vingerkant naar beneden.
De kinderen van het tweetal steken hun hand naar elkaar toe en mogen om de beurt raden hoeveel eikels ze samen in hun handen hebben. Degene die het goed raad, mag alle eikels hebben. Heeft geen van de twee het geraden, dan mogen ze beiden hun eikels houden. Daarna begint het spel opnieuw. Zorg dat de leerkracht extra eikels heeft om te geven aan een kind die alle eikels heeft verloren. Zo kun je het spel langer spelen. Laat de kinderen na een paar spelletjes nieuwe tweetallen maken.
Poppenkast script
Een prachtig verhaal om in de poppenkast te gebruiken. De kinderen luisteren er ademloos naar. Hang het script aan de binnenkant van de poppenkast vast met plakband. Zo kun je het goed lezen en heb je je handen vrij voor de poppen.
Op het script kun je lezen hoeveel en welke poppen je nodig hebt. Ook staan de materialen die je nodig hebt aangegeven.
Schrijven
Stempelkaarten
Bostikkertje
Echt een heerlijk tikspel, waarbij de kinderen voluit met taal, letters en woorden bezig zijn. Eerst bedenk je een woord waar het tikspel over gaat.
Wij werken over het thema bos en hebben de letters van het woord 'bos'in de klas al aangeboden. Ons woord is dus 'bos'. Geef alle kinderen een letterkaartje met een letter van het woord. Zorg dat je van alle letters ongeveer evenveel kaartjes in het spel hebt. Hang het woord op de muur, zodat kinderen altijd weten hoe het woordbeeld is.
Wijs één of meer tikkers aan. De kinderen rennen over het plein met de letter in hun hand. De tikker probeert zoveel mogelijk kinderen te tikken. Zij moeten op de bank zitten. Zodra er drie kinderen op de bank zitten die met hun letterkaartjes het woord 'bos' kunnen maken, zijn deze kinderen weer vrij en rennen met hun kaartje het plein op om weer aan het tikspel deel te nemen. De leerkracht wijst na een aantal minuten een nieuwe tikker aan.
Misschien heb je al letterkaartjes in de klas. De kaartjes hieronder zijn erg fijn als je buiten beweegt en leert. Je kunt ook hier klikken voor drie verschillende sets letterkaartjes op vinyl. Deze kun je ook buiten gebruiken met bewegend leren.
Knutselen
Bostekening 'toveren'
Geef ieder kind van je groep een wit vel papier en een wit wascokrijtje mee naar huis. Vraag of één van de (groot)ouders of een broer of zus een bostekening wil maken wil maken. De kleuters nemen de tekening weer mee naar school en gaan met Ecoline over de tekening.
Het is voor de kinderen een feest om de tekening met Ecoline zichtbaar te verven. Wat zou papa hebben getekend? Dit werkje verhoogt ook de ouderbetrokkenheid bij de school en het gebeuren in de klas.
Halve boswachter
Geef de kinderen een halve afbeelding van de boswachter en laat ze de tekening afmaken. Dit vraagt om goed kijken en/of spiegelen.
Boom met natuurlijke materialen
Het is heel fijn om tijdens dit thema met groene materialen te werken. Voor deze prachtige bomen kun je de basis van onderstaande download gebruiken. Print de afbeelding op stevig bruin papier. Laat de kinderen de binnenste rand uitprikken. De buitenste rand wordt geknipt.
Plak een stuk plakplastic tegen de achterkant van de opening aan. Leg voordat je dit doet de beschermlaag op de tafel zodat je schilderijtje niet aan de tafel vast blijft plakken. Draai daarna het schilderij om en verwijder de beschermlaag van het plakplastic.
Ga met de kinderen een wandeling maken en knip uit het gemeenteplantsoen kleine blaadjes en kleine bloemetjes. Soms is onkruid heel geschikt. Je kunt ook enkele bloemen aanschaffen. Daarna moegen de kinderen de kruin van de boom op het plakplstic maken met kleine bladeren en bloemen. Het resultaat is verbluffend.
Herfstboom met luikjes
Kleuters houden van boekjes met flapjes en klepjes. Hoe leuk is het om een boom te maken met klepjes waarachter een dierenhol of nest is verborgen.
Print de onderstaande boom uit op stevig bruin A3 papier en de diren op wit A4 papier. De kinderen beginnen met het uitprikken van de luikjes. De stippellijn is geen priklijn, maar een vouwlijn. Voordat er geplakt kan worden schilderen de kinderen met waterverf een mooie achtergrond. De boom wordt uitggeknipt en achter de flapjes worden dieren naar keuze geplakt.
Daarna wordt de boom op de achtergrond bevestigd. Alle kinderen hebben samen met hun ouders thuis bladeren gezocht en gedroogd tussen een boek. Deze bladeren worden op de boom geplakt.