De hond
Interactieve praatplaat
Klik op de linkjes voor allerlei informatieve filmpjes, liedjes en spelletjes rond het thema ‘de hond’. Scrol over de plaat om de linkjes aan te klikken.
Deze plaat mag niet op andere websites getoond worden. ©
Deze plaat mag niet op andere websites getoond worden. ©
Interactieve liedlijst
Heel veel liedjes bij thema ‘de hond’, veelal met muziek en beeld om tijdens het leren op het digibord te laten zien. Scrol over de afbeelding om de linkjes te zien en klik op de pijltjes om een liedje te zien en te horen.
Woordkaarten
Spellenpakket ‘De hond’
Puppy’s tellen, renbaan rennen, honden zoeken, speel je mee?
Woorden spellen, puzzel maken, met z’n allen of met twee!
Woorden spellen, puzzel maken, met z’n allen of met twee!
Zeven vrolijke educatieve spellen voor kleuters bij het thema ‘De hond’. Met doelen uit de ‘Leerlijnen Jonge Kind’. Door het spelen van de spellen oefenen de kids o.a. tellen en getalbegrip, kleuren, vormen, letters, woordbeeld, sorteren en de motoriek. De spellen kunnen ingezet worden als werkje aan de tafel, maar ook gebruikt worden in taal-en rekenhoek.
Tijdens het eerste spel ‘Puppy’s’, oefenen de kinderen tellen en getalkennis op een speelse manier.
Het tweede spel ‘Hondenrace’ is een hardloopwedstrijd voor honden. De kinderen oefenen getallen, kleuren en oefenen op een eenvoudige plattegrond. Welke hond is het eerst bij de finish?
Het volgende spel is een kleurenlotto. De kinderen worden uitgedaagd om de kaartjes te bekijken op kleur en vorm. Wie heeft het eerst alle goede honden?
Bij het vierde spel oefenen de kinderen met het woordbeeld ‘hond’ door de letters door te krassen die ze gooien met de letterdobbelsteen.
Het vijfde spel zijn vier doolhoven voor de hond en zijn baasje. Een goede oefening voor de fijne motoriek en het probleemoplossend denken.
Spel zes is een eenvoudige hondenpuzzel.
Het laatste spel vraagt om vergelijken en tellen van het aantal puppy’s.
Weer een vrolijk, educatief spellenpakket voor kleuters met doelen uit het observatiesysteem ‘Leerlijnen Jonge Kind’. Te gebruiken in hoeken, als activiteit tijdens de werkles en zelfs als gezelschapsspelen op een feestje met thema ‘de hond’.
Klik hier om naar het spellenpakket te gaan.
Het tweede spel ‘Hondenrace’ is een hardloopwedstrijd voor honden. De kinderen oefenen getallen, kleuren en oefenen op een eenvoudige plattegrond. Welke hond is het eerst bij de finish?
Het volgende spel is een kleurenlotto. De kinderen worden uitgedaagd om de kaartjes te bekijken op kleur en vorm. Wie heeft het eerst alle goede honden?
Bij het vierde spel oefenen de kinderen met het woordbeeld ‘hond’ door de letters door te krassen die ze gooien met de letterdobbelsteen.
Het vijfde spel zijn vier doolhoven voor de hond en zijn baasje. Een goede oefening voor de fijne motoriek en het probleemoplossend denken.
Spel zes is een eenvoudige hondenpuzzel.
Het laatste spel vraagt om vergelijken en tellen van het aantal puppy’s.
Weer een vrolijk, educatief spellenpakket voor kleuters met doelen uit het observatiesysteem ‘Leerlijnen Jonge Kind’. Te gebruiken in hoeken, als activiteit tijdens de werkles en zelfs als gezelschapsspelen op een feestje met thema ‘de hond’.
Klik hier om naar het spellenpakket te gaan.
Speeltafel
Op de speeltafel kun je een hondenschool maken. Hiervoor heb je een aantal honden en poppetjes nodig. Ook een schuurtje, een hok en wat hekken zijn handig. Met blokjes en ijslolliestokjes kunnen de kinderen een parcours maken voor de honden. Daarna kunnen ze met hun honden een wedstrijdje houden.
De bosachtergrond en de parkondergrond kun bij ons kopen.
De bosachtergrond en de parkondergrond kun bij ons kopen.
De prijs van een mat is € 41,00
Bouwhoek
Hondenhokken maken
De kinderen nemen een knuffelhond mee in de bouwhoek en maken voor deze hond een hondenhok.
Rollenspel
Hondenasiel en onderzoekscentrum,
Maak een hondenasielhoek en onderzoekscentrum in je klas. Gebruik hiervoor alle knuffelhonden die de kinderen meenemen van thuis. Hang een aantal overalls en operatiepakken in de hoek. Voeg verder nog een stethoscoop, wat verschillende spuiten, allerlei hondenbrokjes en hondenkoekjes, een borstel, een riem met lijn, een liniaal, een weegschaal en wat flessen toe.
In de hoek kun je onderstaand spelscript neerleggen. Geef iedere kleur hond het juiste aantal hondenkoekjes. Schrijf het gewicht en de lengte op van iedere kleur hond. Ga met de honden trainen, ga naar de dierenarts, borstel de honden en laat ze uit.
Buitenspel
Hondenschool parcours voor honden
Laat de kinderen in je klas een filmpje zien van een hondenschool of ga op bezoek bij zo’n school. De kinderen zullen direct geïnspireerd raken. Zorg dat ze materialen tot hun beschikking hebben om zo’n parcours te maken. Ze kunnen de route gaan met een knuffelhond of ze kunnen zelf spelen dat ze een hond zijn heerlijke ongedwongen bewegen.
Schrijfpatronen
Rekenen voor kleuters
Digibord, computer en tablet
Programmeren met kleuters
Bij dit spel moeten de kleuters de juiste pijltjes naar de vierkante vakjes slepen, voor ieder stapje een pijl. De hond moet naar het aangegeven vakje lopen. Bij klikken op de knop ‘check’ gaat de hond lopen en kunnen de kinderen zien of ze het goed gedaan hebben.
Knutselen
Hondenbak
Van stevig gekleurd karton worden twee gaten geprikt of geknipt. De kinderen mogen voor het vouwen de naam van hun hond stempelen. Daarna wordt van het karton een bakje gevouwen en gelijmd. Het bakje wordt ondersteboven gezet en twee wegwerp soepkommen worden in de gaten gezet. Van zout brooddeeg maken de kinderen botjes om in het ene bakje te doen. Het andere bakje is voor water.
Dierenpaspoort maken met kleuters
De kinderen knippen het paspoort uit het knipvel dat je hieronder kunt downloaden. Ze vouwen het paspoort netjes op de stippellijnen. vervolgens stempelen ze het woord ‘paspoort’ voorop het boekje. In het witte vak schrijven ze een nummer. Je kunt hiervoor een vel met nummers op tafel leggen, waar de kinderen er één van overschrijven.
Aan de binnenkant kunnen de kinderen alle gegevens invullen. De leerkracht schrijft de naam van de hond voor, die het kind heeft bedacht. Ook de anderen gegevens staan op een voorbeeld.
Een hond tekenen met wasco, stap voor stap
Voor deze opdracht kun je een stap voor stap voorbeeld gebruiken. Daar kunnen de kinderen zelf in stapjes een voorbeeld na tekenen. Vaak zijn ze na de opdracht helemaal blij dat ze zelf zo’n mooie tekening hebben gemaakt.
Getekende hond op collage plakken
Een andere werkles knippen de kinderen hun hond uit, plakken deze op gekleurd papier en stempelen met verf wat gras en struiken. De resultaten zijn erg leuk.
Puppy’s vouwen met kleuters
Geef de kinderen kleine vierkante papieren. Deze worden diagonaal gevouwen en over de vouwlijn doorgeknipt. Vervolgens worden de scherpe hoeken gevouwen tot oren of pootjes. Met stift en plakoogjes maken de kinderen de honden af. De mand hieronder kun je downloaden om de puppy’s in te zetten en op te plakken.
Hondenportret maken met vingerverf
Leg een aantal afbeeldingen van honden op de tafel. Zet een aantal kleuren verf op tafel en laat de kinderen zelf de kleuren mengen om de gewenste kleur te krijgen. Met grijs potlood tekenen ze alleen de contouren van de hond op het papier. Daarna schilderen ze de hond. Leg uit hoe ze met hun vingers kunnen verven om krullen of haren te maken. De resultaten zijn erg leuk.
Hondenborstel knutselen van klei en pitriet
Leg een aantal hondenborstel op tafel en laat de kinderen een borstel uitzoeken en namaken van klei. Voor de haren knippen ze stukjes pitriet af en steken die in de klei. Als de borstel droog is, kan hij geverfd worden.
Hondenschool knutselen
De kinderen verven een stuk karton groen met twee kleuren. Dit is het grasveld wat als ondergrond voor de hondenschool wordt gebruikt. Als het gras droog is worden de toestellen gemaakt. De A-brug wordt gemaakt van een stevig strookje karton.
Dit karton wordt dubbelgevouwen. Vanaf van boven worden er afwisselend stukjes van een papieren strook en lucifers op geplakt. De A-brug wordt met lijm op het gras bevestigd.
De hondentunnel wordt gemaakt van een lege toiletrol. De kinderen plakken er een vouwblaadje om en vouwen de papierresten aan de zijkant naar binnen. Over de tunnel worden met lijm stukjes dik draad geplakt. Ook de hondentunnel wordt vastgeplakt op het grasveld.
De hondentunnel wordt gemaakt van een lege toiletrol. De kinderen plakken er een vouwblaadje om en vouwen de papierresten aan de zijkant naar binnen. Over de tunnel worden met lijm stukjes dik draad geplakt. Ook de hondentunnel wordt vastgeplakt op het grasveld.
Voor de slalomset worden lucifers in een bolletje klei geprikt. Het bolletje wordt aan de onderkant plat gemaakt en vastgeplakt op het gras. De horden kunne de kinderen maken met het knipvel dat je hieronder kunt downloaden. Knip de horden uit, vouw de stippellijn en plak de horden op het grasveld. De hoge horde is bedoeld voor een bandensprong. Wij plakten hier een bovenkant van een kleine plastic beker in. Ook de honden kun je vinden op het knipvel hieronder. Ieder kind knipt de twee honden uit die bij elkaar horen en vouwt het lipje op de rug om. Met dit lipje worden de twee honden aan elkaar geplakt. Zet de poten een stukje uit elkaar en de hond kan staan.
Honden maken met vingerverf
Dit is een goede oefening voor de fijne motoriek. De kinderen maken aan iedere lijn een hond.Ze doen wat verf of ecoline aan hun vingertopje en maken hierven een kop. Ze doen opnieuw wat verf aan hun vinger en drukken die nu plat op het papier naast de kop. Met een zwarte fineliner tekenen de kinderen de poten, oren, staart, de ogen en de snuit. Het is handiger om eerst alle rondjes met vingerverf aan te brengen en pas daarna aan de gang te gaan met de fineliner. Hieronder kun je het knutselblad downloaden.
Hond in de klas
Nodig op een aantal momenten tijdens het thema een hond met zijn baasje uit. Soms hebben kinderen in je groep een hond en kunnen ze wat vertellen over de verzorging van hun huisdier. Zo wennen kinderen aan de dieren en zijn kinderen die een beetje bang zijn aan het eind van het thema niet meer bang.
Extra knutselwerkjes
Klik op de afbeelding om meer knutselwerkjes bij het thema te vinden.